Saturday 4 August 2012

Beradab Dengan Guru

          Sesiapa yang bergelar pelajar haruslah menghormati guru, bukan melayan guru umpama rakan sekerja atau lebih teruk lagi biadab dengan guru.

Hai~. Kesemua itu dah pernah aku alami. Bagaimana pula dengan saudara/saudari?

          Ingatlah bahawa guru merupakan orang yang menyemai benih-benih ilmu dalam jiwa kita. Kita yang menentukan benih itu subur atau layu. Keberkatan ilmu terletak pada keredaan guru terhadap kita. Jika layanan yang diberikan oleh seorang pelajar kepada gurunya adalah seperti seorang anak soleh menghormati ibu bapanya, maka termaterilah ilmu yang berguna dalam jiwa pelajar itu. Pasti dia mendapat keberkatan hidup dengan ilmu tersebut. Insyaallah.

          Namun, jikalau kita mengambil remeh hal-hal adab dengan guru, yang mampu mengguris perasaan atau menyakitinya, maka ilmu yang dicurahkan hanya berhenti di paras hidung atau sekadar bertapak di tangan dek kerana tiadanya keberkatan ilmu. Apalah gunanya jika hanya 'A' di kertas tetapi hakikatnya ilmu tidak sampai ke hati? Tiada gunanya jika ilmu yang dipelajari tidak dapat diaplikasikan dalam kehidupan kita yang banyak memerlukan pimpinan ini. Sesungguhnya ilmu itu penyuluh kehidupan.

Berbalik kepada topik, jagalah adabmu dengan guru.

1) Kata Saidina Ali Karamallahu Wajhah," Aku adalah hamba kepada mereka yang mengajariku satu huruf, sama ada aku dijual olehnya ataupun aku diperhambakannya". Betapa jauhnya beza antara seorang pelajar dengan guru laksana langit dan bumi.

2) Mendahulukan salam kepada guru dan bersalaman dengan bercium tangan sebagai tanda penghormatan – ikut jantina.

3) Tidak layak bagi penuntut ilmu untuk duduk di tempat gurunya, berjalan di depan gurunya, dan memperbanyakkan bercakap semasa berada bersama gurunya, seperti menyampuk atau potong line, menjaga waktu ziarah dan tidak mengetuk-ngetuk pintu rumahnya tanpa sabar.

4) Jangan menyangkal kata-kata guru dan jangan berbisik di hadapannya.

5) Taat kepada guru kecuali dalam hal maksiat. "Tiada ketaatan dalam maksiat kepada pencipta"

6) Memuliakan anak guru.
7) Bersedia berkhidmat untuk guru, berbuat baik, contohnya sediakan makanan untuk guru, tempat tidur, membersihkan rumah guru dan sebagainya.

8) Tidak menyakiti hati guru. Kerana tidak mendapat keberkatan daripada ilmu sekiranya menyakiti hati mereka dan tidak bermanafaat baginya. So jangan kutuk2 guru kita walaupun dia kita tak suka. Waimma dia bukan Islam sekalipun.

9) Mendoakan guru.

* Kitab Ibnu Kathir & Imam Ghazali