Friday 3 August 2012

Menasihati Diri Sendiri

Nobody is perfect. Tiada siapa yang sempurna. Sebutkanlah kepadaku adakah antara kita yang tidak melakukan kesalahan selain Rasulullah Muhammad saw? Yunus as pernah meninggalkan kaumnya, Musa as pernah membunuh satu jiwa tanpa hak, dan Ibrahim as pernah berbohong sebanyak tiga pembohongan dalam kehidupannya sebagai nabi. Telah bersabda nabi saw bahawa setiap anak cucu cicit Adam tidak akan terlepas daripada dosa. Sama ada kecil ataupun besar, sedikit ataupun banyak, bahkan sama ada sengaja ataupun tidak.

Kita sering menegur dan menasihati kesalahan rakan-rakan namun bagaimana dengan diri kita pula? Tidak terkira dosa yang kita lakukan masa demi masa. Sedangkan orang beriman pun berfikir ia banyak kesalahan, apatah lagi kita yang sangat jauh daripada Tuhan. Wahai jiwa-jiwa yang berdosa, janganlah berputus asa terhadap rahmat Allah. Sesungguhnya rahmat Allah itu saaangaat luas. Allah yang Maha Pengampun pasti memimpinmu untuk keluar dari kegelapan dosa. Fikirkanlah, engkau perlu berubah. Tidak kira cepat atau berperingkat-pertingkat, usahakanlah dirimu untuk menjadi baik. Berhijrahlah ke arah yang lebih baik dan selamat, yang mampu menjamin kebahagiaanmu di masa nanti.


Jangan dikenang sangat kesalahan yang lepas, cukuplah bagimu menjadikannya sebagai pengajaran dan pengalaman. Banyak hikmah yang berlaku di sebalik kesalahanmu itu. Khilaf membuatkan kita mengingati Allah dan menjadi lebih matang menjalani kehidupan dan yang paling utama... khilaf membuatkan kita sedar, menyesal dan berasa ingin bertaubat atas kesalahan yang kita lakukan. Usah peduli pandangan orang lain terhadap kita, semua manusia sama sahaja di mata Allah. Justeru Allah pasti menolong hambaNya yang ingin kembali ke jalan yang lurus, yang mahu memperbaiki dirinya menjadi mukmin yang lebih bagus.

Maka tak usahlah kau menyerah kalah jika rintangan yang menghalangmu itu memerangkap dirimu dari segenap arah. Bangunlah dari kejatuhanmu dan teruskanlah perjalananmu demi mencari keredaan Tuhan. Berhati-hatilah melangkahkan kaki dan suntikkan keazaman yang tinggi sebagai semangatmu untuk meneruskan penghijrahan rohani ini. Sesungguhnya perubahan itu memerlukan pengorbanan. Semoga dirimu dan diriku memperoleh hidayah dan rahmatNya.