Sunday 1 April 2012

Persahabatan K.I.T.A

Assalamualaikum Wa Rahmatullahi Wa Barakatuh.........


          Bismillahir-Rahmaanir-Rahim ... Biarkan persahabatan kita mengalir seperti air yang menyejukkan, atau udara yang melegakan, atau bumi yang mengukuhkan, atau api yang menggelorakan. Biarkan tumbuh seperti benih yang tersemai & bunga-bunga yang bermekaran. Bukan sekadar bahagia tapi bersama meraih syurga.


Aku mengenalmu melalui satu nama, memahamimu melalui satu renungan, mengingatimu melalui satu kenangan, dan menyayangimu melalui satu ukhuwah fi sabilillah..

           Bertemu denganmu adalah takdir, menjadi sahabatmu adalah pilihan dan kesempatan, tapi menjadi saudaramu adalah kebahagiaan dan melihatmu tersenyum adalah buah ukhuwah yang tak ternilai, Semoga Allah mengukuhkannya, hanya yang keranaNyalah yang mampu bertahan.

Sahabat aku mungkin bukan teman yang sempurna yang kau cari, bukan juga yang terbaik di antara semuanya, tapi yang pasti aku adalah teman yang selalu ingat padamu..

          Persahabatan tidak terjalin secara automatik tetapi membutuhkan proses yang panjang. Persahabatan sentiasa diwarnai dengan berbagai-bagai pengalaman suka dan duka, dihibur-disakiti, diperhatikan-dikecewakan, didengar-diabaikan, dibantu-ditolak, namun semua ini tidak pernah sengaja dilakukan dengan tujuan kebencian. Seorang sahabat tidak akan menyembunyikan kesalahan untuk menghindari perselisihan, justeru kerana kasihnya ia memberanikan diri menegur apa adanya.

          Suatu hari kita akan sedar. Banyak hal yang telah kita lewati, ramai orang yang datang lalu pergi dalam hidup ini. Tapi sahabat sejati akan selalu ada di hati ...

Kerinduannya adalah menjadi bahagian daripada kehidupan sahabatnya, sebab tidak ada persahabatan yang diawali dengan sikap egoistik. Semua orang pasti memerlukan sahabat sejati, namun tidak semua orang berhasil mendapatkannya. Banyak pula orang yang telah menikmati indahnya persahabatan, namun ada juga yang begitu hancur kerana dikhianati sahabatnya.

Sahabat .. potensi itu .. yang ada dalam diriku,dirimu dan dirinya, selalu menunggu untuk dikembangkan … sahabat, jalan ini memang masih panjang … namun tenanglah, kerana akhir dari perjalanan ini adalah Kebaikan .., hasilnya adalah Kesenangan .., dan penutupnya adalah Kemuliaan ...

Dari seorang Sahabat Untuk Sahabat ....